Programmeren 3 Les 2
Home

Programmeren 3 Les 2

Aan de slag met je gerief
Aan de slag met je gerief

Programmeren 3
Les 2

Aan de slag met je gerief

Doelstelling

Na deze les heb je:

  1. heb je lokaal een map gemaakt voor de oefeningen en opdrachten van deze module;
  2. heb je Visual Studio of Visual Studio opgestart en een .gitignore bestand aangemaakt;
  3. heb je GIT geïnstalleerd;
  4. heb je een repo gemaakt in BitBucket en de locale map naar die repo gepushed;
  5. een workspace gemaakt in Cloud9 op basis van een BitBucket repo in het team van de school
  6. op Cloud9 het README bestand gewijzigd, je BitBucket repo en je locale map geüpdated;

Stappenplan

  1. Een repo delen tussen Cloud9 en je computer

Opdracht

  1. Maak een map op je computer voor deze module met de naam Programmeren3.
  2. Als je met Visual Studio werkt moet je een .gitignore bestand in de rootmap van je project toe voegen. Anders gaat Git alle tijdelijke bestanden, NuGet bibliotheken en andere onderdelen mee in de repo opnemen. Ga naar VisualStudio.gitignore voor een voorbeeld.
  3. Installeer Git op je locale computer.
  4. BitBucket
    1. Registreer je op BitBucket als je nog geen account hebt en maak een repo. Mag ik erop aandringen een 'verstaanbare' gebruikersnaam te gebruiken zodat het meteen duidelijk is van wie de eigenaar van de repo is. Mijn gebruikersnaam is bv. JefInghelbrecht. Je kan je gebruikersnaam nadat je een account hebt aangemaakt, nog altijd wijzigen.
    2. Upload de Programmeren3 map naar een BitBucket repo. Het maakt niet uit als die nog leeg is.
    3. Maak een readme bestand op BitBucket.
    4. Kopieer het readme bestand naar je locale PV met behulp van een git pull instructie.
    5. Tot en met het examen upload je je map minstens één keer per les naar je eigen repo. Tijdens het examen zal ik jullie vragen me tonen hoe je dat gedaan hebt.
    6. Nodig mij uit zodat ik toegang krijg tot je repo (jef.inghelbrecht@telenet.be).
  5. Cloud9
    1. Op het vragen forum staat een thread waar je op antwoordt met je e-mail account waarnaar ik een uitnodiging kan sturen om deel te nemen aan het Programmeren 3 team. Gebruik niet je school e-mailadres.
    2. Als je de uitnodigingsmail hebt ontvangen maak je een Cloud9 account aan. Je kan ook zelf een account maken zonder te wachten op een uitnodiging. Maar dan heb je wel een kredietkaart nodig.
    3. Je maakt een workspace in het team programmeren3
      1. Een overzicht vind je in het document Een repo delen tussen Cloud9 en je computer (daar staan ook filmpjes in, in de voorbeelden is het mogelijk dat ik een andere naam voor de workspace gebruik of voor de map)
      2. De naam voor je workspace bestaat uit programmeren3, gevolgd door het modulenummer, gevolgd door je voornaam en familienaam.
      3. Creëer je workspace op basis van je repo op BitBucket
    4. Wijzig het README bestand op Cloud9 en zet daarna terug op je locale PC met behulp van Git.
    5. In de commit commentaar plaats je "Les 1 Aan de slag met je gerief - final".
    6. Ik ben niet verantwoordelijk voor jullie gegevens op Cloud9. Als de gegevens beschadigd of vernietigd worden is dat jullie verantwoordelijkheid. Daarom is het aan te raden steeds een backup met behulp van Git te maken!
    7. Stuur me een READ en WRITE uitnodiging voor je Workspace (naar jefinghelbrecht, je vindt me op Cloud9)
  6. Stuur een tekstbestand via de opdrachtlink van Moodle met daarin een link naar je Cloud9 workspace en je BitBucket repo.
JI
2018-11-24 13:51:55