OO Programmeren Les 4
Home

OO Programmeren Les 4

Aan de slag met je gerief

OO Programmeren Les 4

Geheugenmanagement bij klassen

Doelstelling

Na deze les weet je dat:

  1. klasse een "gewoon" nieuw gegevenstype is;
  2. dat alle regels die we dus al kenden in verband met het doorgeven van variabelen als parameters in een methoden blijven gelden maar dat het enige verschil is dat we objecten by reference meegeven aan een methode;
  3. dat aanpassingen aan het object in de methode betekent dat je het originele object wijzigt dat aan de methode werd meegegeven en dat je daarmee rekening moet houden;
  4. deze zelfgedefiniëerde gegevenstypes in pascalnotatie geschreven worden;

Theorie

  1. Objecten en methoden
  2. Stack en Heap
  3. Null en NullReferenceException

Labo

  1. We hebben1 project voor dit vak gemaakt met de naam OOProgrammeren.
  2. Voor dit onderwerp maken we in dit project een aparte klasse met de naam GeheugenmanagementBijKlassen (apart cs bestand!).
  3. In de Main methode van de Program klasse maken we een genest menu waarmee we elke oefening of opdracht kunnen laten uitvoeren. Het hoofdmenu heet Geheugenmanagement bij klassen en het submenu de naam van de oefening of opdracht.
  4. We maken samen de voorbeelden in Objecten en methoden, Stack en Heap en Null en NullReferenceException.

Opdracht

  1. Maak de opdrachten in Labo-oefeningen. Plaats ze in een klasse met de naam GeheugenmanagementBijKlassen.
  2. Je repo op Bitbucket synchroniseren met je lokale computer.