Van onze
correspondenten
disruptieve economie
Pascal DendoovenKarsten Lemmens
brusselEen stoomcursus van drie maanden op het internet, en je bent data-analist. Dat is een knelpuntberoep, maar de opleiding ervoor kun je aan geen enkele Vlaamse universiteit of hogeschool volgen. Ziedaar het probleem van het Vlaamse hoger onderwijs, dat in deze internettijden nog erg traditioneel is georganiseerd. Het bedrijfje Datacamp, een spin-off van de KU Leuven, heeft de opportuniteit al begrepen en biedt online cursussen inzake data-analyse aan.
'Er is heel wat werk aan de winkel', zegt Frank Gielen, professor aan de UGent en directeur van de EIT Digital Professional School, de afdeling van het Europese kenniscentrum EIT Digital die het onderwijs de digitale wereld wil binnenloodsen. 'Ons onderwijs is nu nog top, maar we mogen niet op onze lauweren rusten en over vijf jaar tot de vaststelling komen dat we achterop hinken.'
Digitale skills gezocht
'Verwacht wordt dat tegen 2020 in Europa 800.000 vacatures voor mensen met digitale skills niet ingevuld geraken, gewoon omdat die mensen er niet zijn', zegt Gielen. 'In sectoren waar de digitalisering toeslaat, is er een grote nood aan de juiste kennis. Vandaag vinden heel veel bedrijven die kennis niet.'
Volgens Gielen is dit tekort aan technische digitale kennis de grootste uitdaging van de interne markt in Europa. 'Het dreigt de factor te zijn die de groei in Europa het meest zal afremmen', zegt Gielen. België scoort op dit vlak niet goed. De digitalisatiegraad bij ons bedraagt maar de helft van die in Finland.
Online leren kan een oplossing zijn. Liefst in combinatie met interactie en coaching. Want dat werkt het best, ondervond het kenniscentrum iMinds, dat daar onderzoek naar deed. Alleen blijven online opleidingen in Vlaanderen nog de uitzondering. Zo maakte de KU Leuven in oktober bekend zich voor het eerst aan een drietal online cursussen (zogenaamde MOOCs) te wagen.
Blended learning
'Meer dan 250.000 Belgen hebben al zo'n cursus gevolgd. Meestal via Amerikaanse platforms, gewoon omdat ze hier niet bestaan', zegt Gielen. 'Werknemers die een opleiding volgen, willen dat doen wanneer het hen uitkomt en waar het hen uitkomt. Blended learning ( een combinatie van online cursussen en coaching, red.) valt veel beter te combineren met het privéleven.'
Gielen verwijt onze onderwijsinstellingen niet dat ze te laat op de trein gesprongen te zijn. 'In online learning is al veel geld verloren gegaan, het heeft relatief lang geduurd vooraleer een aanbieder, zoals het Amerikaanse Udacity, het juiste zakenmodel vond. Videoproducties zijn duur. Het is begrijpelijk dat onze universiteiten eerst de kat uit de boom keken.'
Universiteiten moeten zich wel de vraag stellen waarvoor hun onlinecursussen zullen dienen. Om hun topprofessoren te promoten, waarbij we het als een marketingtechniek aanwenden? Of wordt het een instrument om de steeds stijgende studentenaantallen op te vangen?
Solliciteren
De bedrijvenmarkt omarmt het online onderwijs alvast. Ook al zijn sommige cursussen niet officieel erkend, de grote bedrijven erkennen ze wél. En ze werven zelfs expliciet mensen aan die bepaalde cursussen hebben gevolgd. Sommigen treden bovendien op als cosponsor van zo'n opleiding. 'Een cursus programmeren voor Android is een ticket tot een job bij Google', klinkt het. 'Met een cursus social programming kan je aan de slag bij Facebook.'
De traditionele onderwijswereld worstelt nog met het fenomeen. Het Londense Imperial College aarzelde eerst om een MBA-programma aan te bieden, maar dat werd een onverhoopt succes. Heel wat studenten willen het diploma halen, ook al zijn ze niet in staat in Londen zelf te studeren.
Kruimeltjes
En Vlaanderen? 'De financiële beweegruimte is uiterst beperkt. Na uitbetaling van de lonen én investeringen in scholenbouw blijft er eigenlijk geen geld over.'
Gielen raadt aan om de krachten te bundelen. Gezamenlijke online cursussen maken, waardoor de investering door meerdere schouders wordt getorst. Waarom niet centraal één online cursus statistiek ontwikkelen? Zo krijg je één topcursus, eventueel aangepast per oriëntatie.
In Nederland bestaat al zo'n aanpak via het platform 'Surf'. Vlaanderen daarentegen is vooral sterk in het verkruimelen van geld. 'Iedereen krijgt een kruimeltje', zegt Gielen. 'Maar daar heb je geen brood mee.'