Een OO programma maken
Home

Een OO programma maken

Een OO programma maken

.Net is een object georiënteerde omgeving waarbij functies zijn ondergebracht in klassen. Een klasse is een geheel van methoden en eigenschappen. Je kan programma’s schrijven in C# zonder ook maar een keer aan object georiënteerd te denken. Het is m.i. echter aangeraden vanaf het begin op een object georiënteerde manier te denken en te programmeren. Zelfs al heb je in het begin nog geen al te goed begrip van wat dat eigenlijk nu juist is.

Orde in .NET

We gaan het object georiënteerd programmeren stap voor stap bijbrengen. We beginnen hier met één aspect van object georiënteerd programmeren: orde!

Orde in .NET

1. Een nieuw .cs bestand maken

Begin met een map te maken waar je al je code van het project in plaatst. Geef die de naam App_Code. Visual C# gaat automatisch alle code in die map mee compileren:

2. Een betekenisvolle naam voor de namespace kiezen

Er zijn verschillende manieren om de code te organiseren. De keuze moet worden gebaseerd op de afspraken binnen je team en de aard van het project waaraan je werkt. Een manier om code te organiseren is met behulp van namespaces. Namespaces passen in de volgende hiërarchie:

In deze hiërarchie is de namespace optioneel. Heel veel boeken tutorials besteden weinig aandacht aan namespaces en geven voorbeelden zonder gebruik te maken van namespaces.We raden aan om konsekwent namespaces te gebruiken, net zoals .NET dat zelf doet. Je kan niets in .NET gebruiken zonder eerst de namespace te vermelden waarin het het 'ding' zit dat je nodig hebt.

Wijzig de namespace in een namespace die betekenis heeft. Alle code die we gaan schrijven om C# te leren en waarbij we de console als UI gebruiken, plaatsen we in de namespace CSharpLerenViaDeConsole.

Afspraken voor het geven van een naam aan namespace:

3. Klassen

Een klasse declareren

Een klasse declareer je met het sleutelwoord class. Een klasse kan velden, eigenschappen en methoden bevatten. Hier introduceren we alleen maar methoden. In programmeren 1 sprak men van functies. In OOP echter spreekt men van methoden.

4. Velden in een klasse declareren

Om een veld in een klasse te declareren moet je minstens 3 zaken bepalen

5. Eigenschappen of properties declareren

Om een property in een klasse te declareren moet je minstens 3 zaken bepalen

6. Een methode in een klasse declareren

Om een methode in een klasse te declareren moet je minstens 3 zaken bepalen

Een methode heeft net als een functie een gegevenstype. Het gegevenstype geeft aan welk soort gegevenstype door de methode geretourneerd wordt. In ons voorbeeld is dat void, omdat de methode niets retourneert.

Als je goed kijkt merk je dat de declaratie van de methode begint met het sleutelwoord public. Dit sleutelwoord bepaalt het bereik of de scope van de methode. Voorlopig beperken we ons tot twee scopes, namelijk public en private. Private wil zeggen dat de methode slechts gebruikt kan worden binnen de klasse waarin ze gedeclareerd is. Public wil zeggen dat andere klassen die methode ook kunnen aanroepen. Vermits we in ons voorbeeld de methode SayHello vanuit de Main methode willen oproepen moeten we ze als public declareren.

Een methode van een klasse gebruiken

Vooraleer je een reeds gedeclareerde klasse kan gebruiken moet je er eerst een instantie van maken. Je instantieert een klasse met het sleutelwoord new. Als je een instantie - ook wel exemplaar of object genoemd - hebt, kan je de publieke methoden ervan oproepen. Later zullen we zien hoe je methoden kan oproepen zonder eerst een instantie van een klasse te maken. Maar dat is nu niet aan de orde.

In ons voorbeeld roepen we de methode SayHello van de klasse MyHello op in de Main methode. De Main methode staat in het bestand Program.cs:

6. Notatie afspraken

Namespaces, klassen, eigeschappen en methoden

We maken de volgende afspraken voor het geven van een naam aan namespaces, klassen en methoden

Velden

Bronnen

Boeken

Websites

JI
2015-09-19 10:23:28