Opdrachten operatoren
We hebben leren werken met operatoren in C#. Nu maken we enkele opdrachten.
Doelstelling
Een gedifinieerd probleem leren omzetten naar code.
Opdrachten
- De opdrachten plaats je in:
- in de map Programmeren1/LerenWerkenMetCSharp
- de namespace
LerenWerkenMetCSharp
- de klasse met de naam
Operatoren
in het bestand met de naamOperatoren.cs
- Schrijf in deze klasse een methode met de naam
TrapeziumCalc
dat de oppervlakte van een trapezium kan berekenen.- Je leest van klavier (bij elk invoerveld geef je een tekst mee die zegt wat er in gevuld moet worden):
- de lengte in van de grootste basis
- de lengte van de kleine basis
- de hoogte
- Bereken de oppervlakte met de formule oppervlakte trapezium : tel eerst de basissen op, vermenigvuldig met de hoogte, en deel door 2.
- Vervolgens toon je het resultaat op het scherm met een begeleidend label.
- Gebruik textformatting om de output te maken!
- Test de methode in de
Main
methode van deProgram
klasse door ze toe te voegen aan het keuzemenu dat we in de vorige les gemaakt hebben. Zorg ervoor dat de gebruiker zolang uit het menu kan kiezen totdat hij eens
intypt om aan te geven dat hij met het menu wil stoppen. Het maakt niet uit als de gebruiker een hoofd- of kleine letters
gebruikt. Gebruik hiervoor Console.ReadKey.
- Je leest van klavier (bij elk invoerveld geef je een tekst mee die zegt wat er in gevuld moet worden):
- Schrijf in deze klasse een methode met de naam
interest
dat de intrest berekent als een kapitaal, de tijd en percent gegeven is.- Je leest van klavier (bij elk invoerveld geef je een tekst mee die zegt wat er in gevuld moet worden):
- Het kapitaal in
- De tijd in maanden
- Het percent
- Bereken de intrest met de formule: vermenigvuldig kapitaal, tijd in maanden en percent en deel dit vervolgens door 100 en dan door 12
- Nadien geef je de intrest weer op je scherm met een begeleidend label.
- Gebruik textformatting om de output te maken!
- Test de methode in de
Main
methode van deProgram
klasse door ze toe te voegen aan het keuzemenu dat we in de vorige les gemaakt hebben. Zorg ervoor dat de gebruiker zolang uit het menu kan kiezen totdat hij eens
intypt om aan te geven dat hij met het menu wil stoppen. Het maakt niet uit als de gebruiker een hoofd- of kleine letters
gebruikt. Gebruik hiervoor Console.ReadKey.
- Je leest van klavier (bij elk invoerveld geef je een tekst mee die zegt wat er in gevuld moet worden):
- Schrijf in deze klasse een methode
BankAccountNumberCalc
dat de laatste 2 cijfers van je bankrekeningnummer kan berekenen aan de hand van de andere cijfers van je rekeningnummer.- Je leest van klavier alle cijfers in van je bankrekeningnummer uitgezonderd de laatste 2.
- Vervolgens zoek je de rest van dit getal bij deling door 97 (kleinste priemgetal kleiner dan 100).
- De verkregen rest komt overeen met de laatste 2 cijfers van je rekeningnummer.
- Toon vervolgens die rest op je scherm! Controleer met verschillende banknummers (voeg er een label met tekst en uitleg aan toe).
Controle banknummer - Gebruik textformatting om de output te maken!
- Test de methoden in de
Main
methode van deProgram
klasse door ze toe te voegen aan het keuzemenu dat we in de vorige les gemaakt hebben. Zorg ervoor dat de gebruiker zolang uit het menu kan kiezen totdat hij eens
intypt om aan te geven dat hij met het menu wil stoppen. Het maakt niet uit als de gebruiker een hoofd- of kleine letter s gebruikt. Gebruik hiervoor Console.ReadKey.
2018-10-24 13:20:15