Opdrachten operatoren
Home

Opdrachten operatoren

Opdrachten operatoren

We hebben leren werken met operatoren in C#. Nu maken we enkele opdrachten

Opdrachten

  1. De opdrachten plaats je in:
    1. in de map Programmeren1/LerenWerkenMetCSharp
    2. de namespace LerenWerkenMetCSharp
    3. de klasse met de naam Operatoren in het bestand met de naam Operatoren.cs
  2. Schrijf een methode met de naam TrapeziumCalc dat de oppervlakte van een trapezium kan berekenen.
    1. Je leest van klavier (bij elk invoerveld geef je een tekst mee die zegt wat er in gevuld moet worden):
      1. de lengte in van de grootste basis
      2. de lengte van de kleine basis
      3. de hoogte
    2. Bereken de oppervlakte met de formule oppervlakte trapezium : tel eerst de basissen op, vermenigvuldig met de hoogte, en deel door 2.
    3. Vervolgens toon je het resultaat op het scherm met een begeleidend label.
  3. Schrijf een methode met de naam interest dat de intrest berekent als een kapitaal, de tijd en percent gegeven is.
    1. Je leest van klavier (bij elk invoerveld geef je een tekst mee die zegt wat er in gevuld moet worden):
      1. Het kapitaal in
      2. De tijd in maanden
      3. Het percent
    2. Bereken de intrest met de formule: vermenigvuldig kapitaal, tijd in maanden en percent en deel dit vervolgens door 100 en dan door 12
    3. Nadien geef je de intrest weer op je scherm met een begeleidend label.
  4. Schrijf een methode BankAccountNumberCalc dat de laatste 2 cijfers van je bankrekeningnummer kan berekenen aan de hand van de andere cijfers van je rekeningnummer.
    1. Je leest van klavier alle cijfers in van je bankrekeningnummer uitgezonderd de laatste 2.
    2. Vervolgens zoek je de rest van dit getal bij deling door 97 (kleinste priemgetal kleiner dan 100).
    3. De verkregen rest komt overeen met de laatste 2 cijfers van je rekeningnummer.
    4. Toon vervolgens die rest op je scherm! Controleer met verschillende banknummers (voeg er een label met tekst en uitleg aan toe).
  5. Test de methoden in de Main methode van de Program klasse door ze toe te voegen aan het keuzemenu dat we in de vorige les gemaakt hebben. Zorg ervoor dat de gebruiker zolang uit het menu kan kiezen totdat hij een s intypt om aan te geven dat hij met het menu wil stoppen. Het maakt niet uit als de gebruiker een hoofd- of kleine letter s gebruikt.

JI
2018-10-23 19:59:23